Hyresgästens guide

Konktaktuppgifter för fastighetsskötseln

Bredbandsärenden

Anvisning för uppsägningen av bostaden

Blankett för uppsägning av bostaden

Skötselråd: Wc och badrum

Skötselråd: Keramisk spishäll

Hyresgästens guide

VAR OPPMERKSAM MED DINA GRANNAR

Bostadsbolaget är tyst mellan 22.00 och 07.00, då buller måste undvikas. Renlighet, funktionalitet och grannskap i boendemiljön påverkar boendekomforten. Var vänlig och ta hänsyn till andra och städa upp din egen röra i de gemensamma utrymmena och på gården. Lämna till exempel inte dina tillhörigheter eller fordon på platser som inte tillhör dem. Om en annan boende orsakar en störning rekommenderar vi att de boende först diskuterar saken med varandra. Om situationen kräver utredning eller ingripande kan den boende kontakta fastighetsförvaltaren och lämna en skriftlig störningsanmälan, i vilket fall man kommer att försöka hitta en lösning som tar hänsyn till alla parter. I vissa situationer kan den boende som orsakat störningen få en varning. Efter tre varningar kan vräkning följa enligt lag.

FASTIGHETSUNDERHÅLL Kontakta fastighetsunderhållet om du märker att något är fel med din lägenhet eller gemensamma utrymmen. Sådana orsaker kan till exempel vara en läckande kran, ett blockerat avlopp eller krossat glas. Fastighetsskötsel är tillgänglig dygnet runt i brådskande fall. I icke-brådskande fall utförs underhållet under följande vardagar. Kontaktuppgifter till fastighetsskötseln hittar du i Hyresgästguiden – Kontaktuppgifter till fastighetsskötseln. Kontakta fastighetsskötseln via sms, telefonsamtal eller, i icke-brådskande fall, via e-post till nsa@nsa.fi

NYCKLAR OCH HYRESGÄSTER

Hyresgästen får nycklarna till lägenheten efter att hyresavtalet har undertecknats. Vid utflyttning ska nycklarna återlämnas till NSA Companies. Återlämnandet av nycklarna avtalas separat med hyresgästen. Om du behöver fler nycklar eller om nycklarna tappas bort, vänligen kontakta oss. Hyresgästen kan erbjuda sin lägenhet för korttidsboende i hemmet, till exempel till sina gäster. Långtidsgäster ska alltid anmälas till företaget så att lämplig vattenavgift kan debiteras, till exempel om en dejtingpartner flyttar in med hyresgästen. Alla byten av boende ska anmälas till hyresvärden.

DÖRRÖPPNING

Fastighetsskötseln eller, i vissa fall, säkerhetsföretaget ansvarar för att öppna dörrar utanför arbetstid. En dörröppningsavgift debiteras för att öppna dörren. Se kontaktuppgifter för fastighetsskötsel här.

STÄDNING

Hyresgästen ansvarar för att sköta om lägenhetens, möblernas och utrustningens skick. Det är en bra idé att rengöra bostadens ytor regelbundet, eftersom envis smuts senare kan kräva reparationsåtgärder. Regelbunden rengöring bibehåller lägenhetens beboeliga skick, värde och komfort. Se till att du rengör ytorna med lämpliga rengöringsmedel, eftersom fel typ av ämne kan skada ytan. Lufta och tryck ner mattor endast på den plats som är reserverad för dem. Viktiga åtgärder för lägenhetsskötsel inkluderar rengöring av fettfiltret på spiskåpan och rengöring av golvbrunn. Återvinning är en miljöåtgärd. Kom ihåg att sortera avfall i rätt behållare. Se sorteringsanvisningar här.

RÖKNING

Rökning inomhus är förbjuden i alla lägenheter och i bostadsbolagets interiörer. Rökning är endast tillåten utomhus i anvisade områden med askkoppar. Rökning på balkonger är fortfarande tillåten i vissa bostadsbolag. Observera att du inte blåser rök på balkongerna på nedre våningarna. Användning av askkopp rekommenderas. Om huset har en inglasad balkong är rökning förbjuden. Kontrollera med hyresvärden vid behov. Rökare måste ta hänsyn till sina grannar så att röken inte stör andra.

BILAR OCH CYKLAR

Bilar och cyklar måste parkeras på de platser som är reserverade för dem. Felaktig parkering av bilar i korridorer eller nödvägar kan hindra hjälp från att komma fram i en nödsituation. Om du vill kan du reservera en parkeringsplats åt dig själv. Parkeringsavgiften debiteras vid betalning av hyran.

HUSDJUR

Det är lämpligt att diskutera med hyresvärden i förväg om att ta med husdjur. Hyresgästen ansvarar för sina husdjur både inomhus och utomhus. Husdjursavföring måste städas upp från gården och barnens lekplatser är förbjudna. Hyresgästen ansvarar för eventuella skador som orsakas av husdjuret i lägenheten. Ljud från husdjur, såsom skällande hundar, kan förståeligt förekomma, men det är lämpligt att ingripa så mycket som möjligt för att vara hänsynsfull mot grannarna. Prata med din granne; han eller hon kanske inte är medveten om att hunden skäller när den är ensam.

UPPHÄNGNINGSINSTRUKTIONER

Var försiktig när du fäster väggkrokar och liknande så att du inte i onödan behöver reparera ytor. Lämpliga fästelement finns för Gyproc-skivor. I betongväggar är det lämpligt att använda borrbara pluggar för att undvika sprickbildning.

VENTILATION

Mekanisk ventilation (i lägenheter där den kan justeras) bör hållas igång kontinuerligt åtminstone på lägsta inställning! Ersättningsluftkanalerna i lägenheterna bör generellt hållas öppna för att undvika undertryck. Undertryck orsakar bland annat fönsterskador

VÄRMNING

Den ideala rumstemperaturen är cirka 20 grader Celsius. För hög luftfuktighet (över 45 %) är skadligt inte bara för material utan även för hälsan. Byggnaderna värms upp med fjärrvärme. Observera att termostater inte får täckas över. Luft kan ibland samlas i radiatorerna, vilket orsakar dålig uppvärmning av radiatorerna. Du kan ventilera dem med en ventilationsnyckel eller be fastighetsförvaltaren om hjälp. Vissa av våra lägenheter har vattenburen golvvärme.

VATTEN- OCH AVLOPPSANLÄGGNING

Golvbrunnar bör rengöras regelbundet. Avloppet bör rengöras och tvättas med ett desinficerande rengöringsmedel. Det är en bra idé att torka golvet i duschrummet efter varje dusch på grund av fuktigheten. Duschrumsdörren kan också lämnas öppen efter en dusch. Om det finns sprickor i golvkonstruktioner eller fogar, vänligen informera fastighetsförvaltaren.

EL/KYL/LUFTKONDITIONERING

Att rengöra spis och ugn efter varje användning är en bra idé eftersom envis smuts är svårare att rengöra och även sliter ner möblerna. Flytta kyl-frysen och spisen från sina platser ett par gånger om året och dammsug bort dammet. Ta bort och tvätta fläktens fettfilter vid behov med några månaders mellanrum. Filtret måste vara någorlunda rent för att fläkten ska fungera. Kom ihåg att avfrosta kyl-/frysen vid behov. Kom ihåg att skydda golvet. Kom alltid ihåg att stänga av vattenkranarna efter användning. Rätt säkringsstorlek och effekt finns i lägenhetens specifika säkringscentral. Använd rätt storlek på säkringar och kom ihåg att först stänga av strömmen med huvudströmbrytaren. Kom ihåg att en brandvarnare är obligatorisk i alla lägenheter och att det måste finnas en per 60 m2. Anmäl en saknad brandvarnare till företaget!